En flytt kan ske väldigt smidigt eller också så kan den barka käpprätt åt... Ja, ni förstår vad vi menar. Det senare är tyvärr vanligare än vad man kan tro och det finns alltid en gemensam nämnare till varför flytten i fråga inte förflyter på så smidigt som man önskat sig. Detta i form av en dålig planering. Det är lätt att i efterhand peka på att man inte planerat tillräckligt bra – men vad är det egentligen som ska planeras? Vi tänkte av den anledningen visa en liten checklista som kan underlätta för dig i samband med din nästa flytt och vi gör den enligt följande punkter:
- Anmäl flytten till Skatteverket och gör en adressändring. Det här bör du göra så snart som möjligt. Begär även eftersändning till den nya adressen.
- Kontakta ditt försäkringsbolag och se över vad som gäller för den nya bostaden.
- Säg upp eventuella abonnemang. Vanligt förr var hemtelefonen – numera så handlar det mesta om vilken bredbandsleverantör du har och hur uppsägningstiden och villkoren ser ut i den frågan.
- Skicka flyttkort till dina vänner: en i sammanhanget blygsam punkt – men den är väldigt lätt att genomföra och det ger dina vänner nödvändig information kring var du ska flytta.
- Hyr bil. Många är ute i absolut sista sekunden då de ska hyra ett lämpligt fordon för transporten. Det här kan ställa till det sett till att en bensinstation inte har ett obegränsat antal bilar och att du – som alla andra – vill ha det största fordon som finns i deras motorpark. Boka tidigt så slipper du hålla på med släp eller en mindre bil (och köra flera gånger mellan bostad A och bostad B).
- Packa i tid och packa rätt: avsätt några kvällar av veckan innan helgen då flytten ska ske för att packa. Att packa, så att säga, mot en klocka gör att skaer och ting går sönder och det skapar dessutom stress och dålig stämning mellan dig och din partner. Packa i god tid och gör det lätt för er. Packa rätt? Ja, försök att använda fler kartonger snarare än att packa för tungt. I botten av en kartong kan du med fördel lägga lite tyngre grejer – böcker, skivor etc – för att sedan fylla på med lite lättare ovanpå – textilier och kuddar exempelvis. Se till att märka kartongerna också och detta genom att skriva tydligt – och stort! – på varje sida. Det underlättar då ni ska bära in allt.
- Bär skonsamt. Bär hellre fler gångar än att bära tungt och färre. Det är tungt att bära och det handlar ofta om lite tricksiga passager - hur ser trapporna ut, finns det hiss, måste du skruva isär möblerna? Planera det i förväg och se till att åka till den nya bostaden innan för att se vilka förutsättningar som finns.
- Flyttfirma? Ett råd är att inte helt ta bort en flyttfirma ur spelet. Det behöver inte vara så dyrt och dessutom så ingår numera tjänsten i det så kallade rut-avdraget (du kan alltså dra av 50% av arbetskostnaden med ett tak om 25.000 kr/år). Ett annat sätt att påverka priset är att kontakta så många flyttföretag som möjligt och därigenom få in flertalet offerter atts tälla mot varandra. Här gäller det att vara ute i god tid för att få det bästa möjliga priset. Se även till att den flyttfirma du anlitar jobbar mot ett försäkringsbolag, att den har goda referenser samt att de följer Bohag 2010 vid sina uppdrag.